aprilie 4, 2024
EDUCATIA OUTDOOR & PROIECTUL ERASMUS+ ACAN

In cadrul Proiectui Erasmus +, proiect coordonat de Gradinita Çiupercuta”, din Bucuresti Romania in colaborare cu Turcia si Portugalia „Amazing children, amazing nature”, proiect ce promoveaza educatia outdoor incluziva a avut loc prima intalnire transnationla, derulata in Turcia.

In cadrul acestei intalniri s-a urmarit , pe langa schimbul de bune practici de educație outdoor incluzivă si promovarea educației interculturale  atat prin înțelegerea culturii țării gazdă cat si prin evidențierea punctelor tari / punctelor slabe ale activităților planificate și desfășurate până în prezent dar si  prin discutarea impactului manierelor și noutății asupra copilului.

Mobilitatea a început cu ceremonia de deschidere organizată de școala gazdă, Saime Saint Anaokulu.

La ceremonie a participat și guvernatorul districtului Denizli

( https://twitter.com/Merkeze … / status / 1528713546493730817 …) dar și directorul educațional al raionului Denizli (https://twitter.com/denizlimem/status/1528703636477513728.)

Fiecare țară parteneră și-a prezentat sistemul educațional subliniind asemănările și diferențele.

Țara gazdă a prezentat partenerilor vizitatori activități precum:

  • Expozitie panouri solare si produse de eficienta energetica;
  • Observarea sistemului de distilare a apei de ploaie
  • Expoziție de instrumente muzicale din materiale de reciclare și ateliere demonstrative/ de ritm
  • Jocuri tradiționale pentru copii
  • Terapie prin artă în natură: pictură pe piatră, lemn, noroi, tehnică de marbruare (ebru)
  • Haine din materiale reciclabile și prezentare de modă
  • Ateliere: STEAM, Matematică în natură, arta marmorării turcești
  • Codare cu robot albină, basme, dar și alte jocuri similare
  • Expoziție cu activități artistice cu materiale naturale
  • Activitate de bricolaj
  • Yoga pentru copii
  • Cum facem compost?
  • curs de aplicare/jocuri sportive în natură

Școala gazdă a organizat și ateliere pentru profesori; olărit, codare lego, atelier susținut de profesorul unei școli speciale (BILSEM), școală în care copii talentați vorbeau, Artă în natură, și nu în ultimul rând ateliere în care profesorii implicați în mobilitate au participat alături de copii la activități de ritm și dans la mijloc. a naturii

La sfârșitul acestei intalniri transnationale s-a discutat despre activitățile observate subliniind noutatea acestor ateliere, precum și impactul diferențelor culturale. Pentru a promova interculturalismul am observat împreună locuri de interes cultural și istoric precum Buldanul (am observat tehnicile și uneltele folosite în arta țesutului; întrucât Buldanul este un oraș cu istorie în prelucrarea bumbacului, uneltele erau vechi, dar funcționale) , Pamukalle și Antique City Hierapolis, au fost organizate excursii în parcurile din Denizli.

S-a ținut cont de concluziile partenerilor privind impactul educației outdoor incluzive până în momentul de față. Partenerii turci (gazdele) au organizat ateliere/ workshopuri în care ne-au prezentat diferite modalități de realizare a codării, a artei (pictură pe materiale din natură, Tehnica ebru, olărit, pictură STEAM etc), și nu în ultimul rând activități de tinkering care au solicitat copiilor nu numai îndemânare dar și creativitate, inteligență practică, abilități matematice, logice, muncă în echipă.

Tinkeringul coborât la nivelul preșcolarilor a reprezentat o provocare pentru toți partenerii , mai ales tinand cont de faptul ca acesta metoda nu a fost abordata pana acum la varste asa fragede.  Putem spune că rezultatele au fost la înălțime, cei mici adorând, pur și simplu această tehnică care le pune la dispozitie o multitudine de materiale si, in acelasi timp ii lase sa descopere singuri solutii, profesorul lansandu-le doar provocarea contribuind astfel la inovarea invatamantului presolar.

     Un alt rezultat al acestui proiect prezentat în cadrul acestei mobilități au fost grădinile realizate de grupele de copii implicați în proiect: fiecare grupă de copii are propria grădină pe care a îngrijit-o și a cultivat-o pentru ca la final să se bucure de roadele oferite de aceasta. Copiii au folosit tehnica STEM pentru a realiza sisteme de irigare cu ajutorul cărora să ude grădinile în cauză. Au utilizat tinkeringul și arta pentru a realiza ornamente sau chiar gardul grădinii în cauza.

S-au realizat activități STEAM în natură precum: pictura ( pictură cu pendulul), sau știință, circuitul murble run etc.În ceea ce privește arta putem spune că au fost abordate mai multe tehnici: tehnica ebru care îmbină atât știința cât și creativitatea fiecărui copil în parte, tehnica picturii pe materiale din natură sau chiar cu materiale din natură, S-au realizat sculpturi din noroi completate de elemente din natură (tinkering artistic).

S-au realizat ateliere de citit în aer liber dar și ateliere de codare cu : albina robot, cu nasturi,cu povești (un fel de labirint), jocuri logice etc.

Partenerii au fost familiarizați, în vederea unei mai bune înțelegeri a sistemului educațional cu elemente istorice și naturale ale zonei repective. În felul acesta am putut înțelege mai bine unele activități artistice ale celor mici.

Atelierele de ritm și muzică realizate cu instrumente muzicale din materiale reciclabile au avut de asemenea un impact puternic asupra copiilor. Se știe că muzica aduce mai aproape oamenii, în cazul nostru copiii. Putem spune că au fost îndrăgite de cei mici, noi înșine putând participa, fără să cunoaștem limba sau coregrafia, fără prea mare efort.

Yoga pentru copii ne-a menținut interesul activat întrucât cei mici învață să-și gestioneze emoțiile și să-și păstreze calmul indiferent de situație.

Printre beneficiile yoga pentru copii se numără îmbunătățirea capacității de concentrare, creșterea mobilității și creșterea stimei de sine a celor mici. Yoga e mai mult decât un sport sau meditație. E practica prin care integrăm și echilibrăm toate aspectele vieții noastre: corpul, mintea și spiritul. Iar popularitatea crescută a practicii yoga din ultima vreme nu a ocolit și yoga pentru copii.

 

„Educaţia este cea mai puternică armă pe care o poţi folosi să schimbi lumea” afirmă Nelson Mandela, un instrument de bază în vederea obţinerii unui viitor sustenabil. Dezvoltarea durabilă este un concept greu de definit, dată fiind evoluţia sa în timp. O descriere originală a acesteia este dată de către Comisia de la Brundtland: „Dezvoltarea durabilă este dezvoltarea care urmăreşte satisfacerea nevoilor prezentului fără a compromite posibilitaţile generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”.